pololiteraciadigital

 Journal articles  ournal articles

0
Journal articles

Amelia Patrzala; Baczyk, Grazyna; Basa, Anna; Jankowiak-Bernaciak, Aleksandra; Guzmán Ordaz, Raquel; Maria do Rosário Pinto; Costa Reis, Alcinda Maria do Sacramento; et al. “HEALTHCARE-ASSOCIATED INFECTION PREVENTION AND CONTROL LEARNING AND TEACHING PROCESSES IN EUROPEAN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS ¿ A QUALITATIVE STUDY“. PIEL EGNIARSTWO POLSKIE 3 89 (2023): 91-101. http://www.pielegniarstwo.ump.edu.pl/article.php?id=546.

Amelia Patrzala; Grazyna Baczyk; Anna Basa; Aleksandra Jankowiak-Bernaciak; Raquel Ordaz; Maria Pinto; Alcinda Reis; et al. “Proces ksztalcenia w zakresie profilaktyki i kontroli zakazen zwiazanych z opieka zdrowotna w europejskich instytucjach szkolnictwa wyzszego ¿ badanie jakosciowe“. Pielegniarstwo Polskie 89 3 (2023): 91-101. http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2023.8.

Loureiro, Ana; Messias, Inês; Rocha, Dina; Oliveira, Nuno Ricardo. “From face-to-face to online learning: designing a pedagogical model for an higher education context“. (2023): http://hdl.handle.net/10400.15/4389.

Branco, Neusa; Cavadas, Bento. “Origami STEAM: Uma proposta de trabalho interdisciplinar na formação de futuros professores de Matemática e Ciências Naturais no 2.º CEB“. Medi@ções 11 1 (2023): 56-68. https://doi.org/10.60546/mo.v11i1.374.

Samartinho, João; Fazenda, Rodrigues; Romão, Rogério. “III Simpósio de Economia e Gestão da Lusofonia“. (2023): https://doi.org/10.25746/ruiips.v11.i2.32657.

Zapletal, Frantisek; Hudec, Miroslav; Svana, Milos; Chytilova, Lucie; Hlavacek, Karel; Lokaj, Ales; Urbanek, Anna; et al. “The complex evaluation of the impact of covid-19 pandemic at universities:a soft computing approach“. (2023): http://hdl.handle.net/10400.15/4573.

Madeira, Filipe; Marques, Artur. Autor correspondente: Madeira, Filipe. “Explorando a Interação entre a Inteligência Artificial e a Criação Artística: uma revisão“. Revista Da UI_IPSantarém 11 3 (2023): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/32525.

Maria Potes Barbas; Andreia Teles Vieira; Paulo Duarte Branco. “PREDICT: JOBS OF THE FUTURE WITH AI 4 VET INCLUSION“. 2023. 10.21125/edulearn.2023.0070

Cristiana Lopes Gabriel; Ivan Miguel Pires; Paulo Jorge Coelho; Eftim Zdravevski; Petre Lameski; Hiren Mewada; Filipe Madeira; Nuno M. Garcia; Carlos Carreto. “Mobile and wearable technologies for the analysis of Ten Meter Walk Test: A concise systematic review“. Heliyon (2023): https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16599.

Cecília Teresa Pinto; Diogo Bessa; Sónia Merciano; Ana Narra; Ana Pereira; Silva, Mário; Madeira, Filipe. “Cibersegurança na perspetiva dos Profissionais de Saúde/ Cibersecurity: A healthcare professional’s perspective“. Revista da UIIPS UI_IPSantarém 11 1 (2023): 1-13. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/27712.

Ana Malveira; Ana Faria Sousa; Ivo José Narciso Custódio ; Paula Cristina Grilo Godinho; Vitor Hugo Gonçalves da Cruz; Madeira, Filipe. “As implicações das políticas e-health na segurança dos dados dos utentes/ The implications of e-health policies on patient data security“. Revista da UIIPS 11 1 (2023): 1-22. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/31681/23970

M. Potes Barbas; A. Teles Vieira; P. Duarte Branco. “M. Potes Barbas, A. Teles Vieira, P. Duarte Branco (2024) ‘The Importance of Chat GPT Training for Higher Education: Case Study ’, Advances in Design and Digital Communication IV. Springer Nature Switzerland”. Advances in Design and Digital Communication IV (2023): https://www.springerprofessional.de/en/the-importance-of-chat-gpt-training-for-higher-education-case-st/26476130.

Barbas, M. P., Vieira, A. T., Branco, P. D. (2023). Changemakers: emerging experience for Youth. Inted2023. Inclusive and Multiculturality.

Gabriel, Cristiana Lopes; Pires, Ivan Miguel; Coelho, Paulo Jorge; Zdravevski, Eftim; Lameski, Petre; Mewada, Hiren; Madeira, Filipe; Garcia, Nuno M.; Carreto, Carlos. “Mobile and wearable technologies for the analysis of Ten Meter Walk Test: A concise systematic review“. Heliyon (2023): https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16599.

Teixeira, Leonor; Cardoso, Irene; Oliveira e Sá, Jorge; Madeira, Filipe. “Are Health Information Systems Ready for the Digital Transformation in Portugal? Challenges and Future Perspectives“. Healthcare 11 5 (2023): 712. http://dx.doi.org/10.3390/healthcare11050712.

Seabra de Carvalho, A. A. (2023). Crime e mistério ao redor do Pianista de TruffautRotura – Revista De Comunicação, Cultura E Artes, 3(2), 40-51. https://doi.org/10.34623/erns-a530

Barbas, Maria Potes., Matos, P., & Casimiro, E. (2022). FRONT WINNERS A PROJECT FOCUSED ON THE RESKILLING PROCESS OF MENTORS FOR STUDENTS WITH DISABILITIES. ICERI2022 Proceedings. https://doi.org/10.21125/iceri.2022.1367. ICERI2022 Proceedings (2022): 5548-5552. https://library.iated.org/view/POTESBARBAS2022FRO.

Branco, P., & Soberano, M. (2022). Gamificação como elemento de motivação e engagement, aplicada à Metodologia Ágil Scrum: Ciências Exatas e da Engenharia. Revista Da UI_IPSantarém, 10(1), e27354. https://doi.org/10.25746/ruiips.v10.i1.27354

Brandão, P., & Branco, P. (2022). Cybersecurity risk management in the in-dustry 4.0. International Journal of Scientific Research and Management, 10(03), 747–754. https://doi.org/10.18535/ijsrm/v10i3.ec01

Cavadas, Bento; Rézio, Sofia; Nogueira, João Robert; Branco, Neusa. “A Framework and a Research Design Proposal to Identify Preservice Teachers’ Integration Performance of Science and Mathematics“. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education (2022): http://dx.doi.org/10.1007/s42330-022-00198-2.

Lees, J.; Gorini, L.; Torjussen, S.; Oliveira, Margarida; Pinto, Paula; Barbas, Maria Potes; Martins, M.; et al. “Transnational cooperation in enhancing researchers’ wider employability: the TRANSPEER project“. Studies in Graduate and Postdoctoral Education 7 (2022): 19-25. http://hdl.handle.net/10400.15/4073. https://doi.org/10.1108/SGPE-12-2021-0083

Madeira, Filipe; Teixeira, Leonor; Oliveira e Sá, Jorge ; Cardoso, Irene. “Estarão os Sistemas de Informação na Saúde (SIS) preparados para a transformação digital? Desafios e perspetivas futuras para os SIS em Portugal“. CAPSI 2021 Proceedings 34 (2022): https://aisel.aisnet.org/capsi2021/34.

Madeira, Filipe; DA SILVA, Ana. “Revista da UIIPS“. Revista da UIIPS 10 1 (2022): https://revistas.rcaap.pt/uiips/issue/view/1380.

Romeira, Sandra Pinto, Pinto, Sílvia Marisa, & Cunha, Maria Nascimento. (2022). THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTIONAL INTELLIGENCE AND WELL-BEING IN UNIVERSITY STUDENTS. Boletim de conjuntura (BOCA), 12(34), 52–65. https://doi.org/10.5281/zenodo.7150121

Seabra de Carvalho, A. A. (2022). Vermeer, Bergotte e Marcel Proust: Vermeer, Bergotte and Marcel ProustRotura – Revista De Comunicação, Cultura E Artes, 2(2), 61-67. https://doi.org/10.34623/4stv-h114

Seabra de Carvalho, A. A. (2022). “Três versões cinematográficas de Os Miseráveis de V. Hugo: Capellani, Lelouch e August”. In Araujo, D., Carrega, J. & Fechine, I. (Orgs.), Perspectivas Luso-Brasileiras em Artes e Comunicação, Vol. 3 (pp. 207-224). http://hdl.handle.net/10400.1/18915

 

Barbas, Maria Potes; Matos, Pedro. “Flavours in EAD” an Innovative Concept and Approach for an Intuitive and Effective E-learning Course. International Journal of Research in E-learning (2021): http://hdl.handle.net/10400.15/3980. https://doi.org/10.31261/IJREL.2021.7.2.07

Cavadas, Bento; Branco, Neusa; Nunes, Joana; D’Oliveira, Mafalda; Rucha, Raquel; Ferro, Vânia. “Abelhas STEM: Uma proposta de trabalho interdisciplinar entre a matemática e as ciências no 2.º ciclo“. Educação e Matemática 159 (2021): 3-6.

Carvalho, Renata; Branco, Neusa; Espadeiro, Rui Gonçalo Pontes Correia Balão. “MatemaTIC: um projeto-piloto para integração do Pensamento Computacional no 1.º ciclo do Ensino Básico“. Educação e Matemática 162 (2021): 60-64.

Chuchu, Tinashe; Cunha, Maria Nascimento; Maziriri, Eugine Tafadzwa. “An empirical investigation into organizational level antecedents of value co-destruction in Lisbon, Portugal: A hospitality sector case“. International Journal of Research in Business and Social Science (2147- 4478) (2021): https://doi.org/10.20525/ijrbs.v10i6.1326.

Madeira, Filipe; Pinto, P.; Andrade, Vanda. Autor correspondente: Pinto, P.. “Impacto do confinamento devido à pandemia COVID-19 na satisfação com o trabalho: um estudo de caso português“. Revista da UI_IPSantarém 9 2 (2021): 9-18. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/26407. doi:10.25746/ruiips.v9.i2.26407

Marques, Artur Manuel Sancho. O meta-dataset AmTriangle para experiências com Supervised Machine Learning. Revista UI_IPSantarém. 2021. SOURCE-WORK-ID: cv-prod-id-2770765. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/26211

Marques, Artur Manuel Sancho. Processamento de linguagem natural aplicado à inteligência artificial. Revista UI_IPSantarém. SOURCE-WORK-ID: cv-prod-id-2770767. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/26213

Notícia – “TAP apoia formação inovadora a jovens com necessidades educativas especiais“:https://drive.google.com/file/d/1U9UZZSkByku1mWWbVSsW8PPp10JEHbFv/view?usp=sharing

Notícia – El corte Inglês de Castellana, Madrid recebe alunos com Síndrome de Down do Instituto Politécnico de Santarémhttps://drive.google.com/file/d/17cHQFDabgkxRc1yWoXcGHkUMEQNeKqtb/view

Pinheiro, B. M. & Branco, P. D. (2021). MOOC accomplishment through gamification. Revista Kriativ.tech 9 (1).

Samartinho, João; Barradas, Cláudio. “Editorial | International Conference: Digital Transformation – International Cooperation, multiculturalism, collaborative work and more inclusive, sustainable and resilient environments“. (2021): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/26184.

Silva, F. O. & Branco, P. D. (2021). Smart Recycle – Development of a waste collection application. Revista Kriativ.tech 9 (1).

Silva, Rafael; Madeira, Filipe. “Toward to an Education 4.0-Powered Teaching Model for Higher Education“. Revista da UI_Ipsantarém 9 4 (2021): 69-80.https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/26212. doi:10.25746/ruiips.v9.i4.26212.

Seabra de Carvalho, A. A. (2021). ” ‘Je est un autre’. Maupassant et l’angoissante altérité du Moi”. Dedalus: Revista Portuguesa de Literatura Comparada, nº 25, 329-343. http://aplc.org.pt/index.php/revista-dedalus/2-uncategorised/81-dedalus-25-2021

Seabra de Carvalho, A. A. (2021). “Perenes Amores de Pedro e Inês: do Romance de Rosa Lobato de Faria (2001) ao Filme de António Ferreira“. Revista Livre de Cinema, uma leitura digital sem medida, 8(4), 105-147. http://hdl.handle.net/10400.1/17137

Cavadas, B., Branco, N., Nunes, J., D’Oliveira, M., Rucha, R., & Ferro, V. (2021). “Abelhas STEM: Uma proposta de trabalho interdisciplinar entre a matemática e as ciências no 2.º ciclo”. Educação e Matemática, 159, 3-6.

Pinheiro, B. M. & Branco, P. D. (2021). MOOC accomplishment through gamification. Revista Kriativ.tech 9 (1).

Silva, F. O. & Branco, P. D. (2021). Smart Recycle – Development of a waste collection application. Revista Kriativ.tech 9 (1).

Barbas, M. & José, M. (2020). Estudo sobre os perigos da Internet: O fenómeno do Catfishing em contexto de produção multimédia em educação. In Revista UIIPS, vol. 8 n. º2 (2020), pp. 47-56. http://hdl.handle.net/10400.15/3055

Barbas, M. & Matos, P. (2020). Uma Experiência em Ensino Superior: A unidade curricular de Relações Laborais antes e durante a pandemia COVID-19. In Revista UIIPS, vol. 8 n. º2 (2020), pp. 57-68. http://hdl.handle.net/10400.15/3056

Barbas, M., Lopes, N., José, M. & Matos, P. (2020). Curso Literacia Digital para o Mercado de Trabalho. Atas do VI Congresso Internacional Educação Inclusiva: Olhares pelo Caminho. 24 a 26 outubro, Lisboa, Portugal, pp. 196-203. https://vicongressoproinclusao.weebly.com/uploads/1/6/4/6/16461788/atas_parte_i_textos_completos_vi_congresso_final.pdf

Barbas, M., Torres, A. & Lopes, N. (2020). Adaptação da unidade curricular “Educação a Distância” face ao surto pandémico COVID-19. Revista UIIPS, vol. 8 n. º2 (2020), pp. 102-110. http://hdl.handle.net/10400.15/3054

Barbas, M.; Matos, P.; Novo, C.; Dias, M.; Loureiro, A. (2020). The T21 Project: A European Initiative for Young People With Special Educational Needs. In Revista UIIPS, vol. 7 n.º 2 (2019), (pp. 4-17). Doi: https://doi.org/10.25746/ruiips.v7.i2.19269

Barbas, Maria Potes; Leal, Susana; Loureiro, Ana. (2020) “Editorial“. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/20659.

Barbas, Maria; Matos, Pedro; Novo, Cristina; Maurício Dias, José; Loureiro, Ana. (2020). “The T21 Project: a European initiative for young people with special educational needs“. http://hdl.handle.net/10400.15/2856

Branco, Neusa; Cavadas, Bento. “Estudo de aula interdisciplinar na formação de futuros professores de Matemática e Ciências Naturais no 2.º ciclo do ensino básico“. Quadrate 29 1 (2020): 159-183. https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/540.

Branco, P. (2020). Video As A Media In Distance Learning: Guiding Principles. Revista Kriativ.tech 8 (1). https://www.kriativ-tech.com/?p=66220

Branco, P. (2020). MOOC development – considerations on the impact of this type of training on Educational Institutions and Participants. Revista Kriativ.tech 8 (1). https://www.kriativ-tech.com/?p=66100

Devillet, Georgette; Serrano, Teresa; Piscalho, Isabel; Bastos, Carla; Duarte, Edite; Fernandes, Vânia (2020). The Challenges Of the Inclusion of Students with Special Educational Needs in the Santarém Polytechnic Institute. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/19304.

Devillet, Georgette; Serrano, Teresa; Piscalho, Isabel; Bastos, Carla; Duarte, Edite; Fernandes, Vânia (2020). Os desafios da inclusão de estudantes com necessidades educativas especiais no Instituto Politécnico de Santarém. https://doi.org/10.25746/ruiips.v7.i2.19304.

Loureiro, Ana. “Pedagogical Use of ICT – Strengthening Teacher Skills in a B-Learning Master’s Program“. (2020) http://hdl.handle.net/10400.15/2840

Martins, Elena Bettencourt; Loureiro, Ana. (2020). “DIGITAL TRANSFORMATION AND DIGITAL INCLUSION – A case study with adults attending training programs in the EFA modality“. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/20668.

Novo, Cristina; Torres, Ana Luísa; Dias, José Maurício; Amendoeira, José; Pinto, Maria Rosário. “E-(m)PACT“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/19308.

Novo, Cristina; Torres, Ana Luísa; Dias, José Maurício. “BE.SAFE“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/19307.

Piscalho, Isabel; Catela, David; Victorino, Ana Carolina; Cerekeira, Bárbara; Marques, Nicole; Ferreira, Rita; Dias, Sara (2020). Respiratory Control Technique and Attention Deficit Hyperactivity Disorder: a Project in a School of the (Portuguese) Second Cycle of Basic Education. https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/19291.

Piscalho, Isabel; Catela, David; Victorino, Ana Carolina; Cerekeira, Bárbara; Marques, Nicole; Ferreira, Rita; Dias, Sara (2020). Técnica de controlo respiratório e a hiperatividade e défice de atenção: um projeto numa escola do 2.º ciclo do ensino básico. https://doi.org/10.25746/ruiips.v7.i2.19291.10.25746/ruiips.v7.i2.19291,title

Samartinho, João Paulo; Potes Barbas, Maria; Santos Rocha, Rita; Leal, Susana. “EDITORIAL: International Congress of UI_IPS – Part II“. (2020). https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/19263.

Ribeiro, Ricardo; Silva, Ricardo; Ramos, Cláudio; Carvalho, Leonardo; Bento, Fernando; Samartinho, João. “Creating a report in Jasper Reports Server“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21986.

Ferreira, André; Cabral, Bernardo; Silva, Bruno; Bento, Fernando; Samartinho, João. “SuiteCRM“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21987.

Samartinho, João; Barradas, Cláudio. “EDITORIAL: Digital Transformation and Information Technologies in Pandemic Times“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21965.

Samartinho, Ana Catarina; Novo, Cristina; Samartinho, João. “Digital Educational Resources as facilitators of digital transition in time of pandemic: a strategy for the inclusion of pupils with Specific Needs in the 1ºCEB“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21970.

Parreira, Diana; Correia, Filipe; Silva, José; Meneses, Luís; Bento, Fernando Bento; Samartinho, João. “MOOC – Introduction to Odoo“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21979.

Zabolotnic, Calin; Diallo, Mamadou Saikou; Honrado, Nuno; Cabral, Sílvia; Bento, Fernando; Samartinho, João. “MOOC: Getting Started with Trello“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21982.

Samartinho, Ana Catarina; Novo, Cristina; Samartinho, Joao. “Trabalho Colaborativo @ Distância em Tempos de Pandemia: Uma Solução de Inclusão no 1.º Ciclo para Alunos com Necessidades Específicas“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/21092.

Castro, André Filipe; Silva, José Miguel; Pina Nunes, Manuel Maria; Neves, Rui Pedro; Bento, Fernando; Samartinho, João. “MOOC: Getting started with Alfresco – Installing Alfresco using Docker“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21981.

Nogueira, Diogo Rafael; Caneira, Francisco Daniel; Agostinho, João Pedro; Esteves, Tiago José; Bento, Fernando; Samartinho, João. “MOOC – Open Project User Guide“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21984.

Murça, Bruno Miguel; Hervet, Cláudio José; Pilté, Marta de Sousa; Mota, Pedro Manuel; Bento, Fernando; Samartinho, João. “Project “MOOC: Introduction to Git”, solutions for professional training in time of pandemic“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21985.

Sá, Gulherme Alves de; Silva, João; Alves, Luís; Rosa, Marco; Bento, Fernando; Samartinho, João. “Freshsales Introduction MOOC“. (2020): https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/21989.

Seixas, Sónia. “Invited Commentary. The Challenge of Turning Peers into Active Defenders“. The Central European Journal of Paediatrics (2020). http://hdl.handle.net/10400.15/2841

Torres, A.L., gomes, A. C. D. S., Cavadas, B., & Dias, J. M. (2020). Projeto-“Young learners embrace social inclusion and social involvement“. Revista da UI_IPSantarém-Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, 8(4), 143-146. DOI:  https://doi.org/10.25746/ruiips.v8.i4.21992

Torres, A. L., & Cavadas, B. (2020). Projeto-“Enchance researchers and HEI staff’skills and competences in research and opens science practices“-ENREAC-HEI.Revista da UI_IPSantarém-Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém, 8(4), 135-138. DOI: https://doi.org/10.25746/ruiips.v8.i4.21990

Torres, A.L., do Rosário Batista, M.m Dias, J.M., & Novo, C. (2020). Projeto-“Exchange of good practices for excellence“. Revista da UI_IPSantarém-Unidade de Investigação do Instituto Politécnico de Santarém,8(4), 139-142. DOI: https://doi.org/10.25746/ruiips.v8.i4.21991

Marques, Artur Manuel Sancho. “AmEmail: Um cliente de email baseado em CMS e desenho EDATF”. Revista UiIPS, 8, 4 (2020)https://doi.org/10.25746/ruiips.v8.i4.21997

Marques, A., et al. (2022). The AmTriangle Meta-Dataset for Playing with Machine LearningPerspectives and Trends in Education and Technology. S. Nature. 

Figueiredo, José, Eiriz, Vasco (2020). “Fragrances’ luxury brand extension: consumer behaviour and influences”, EuroMed Journal of Business, DOI: 10.1108/emjb-04-2020-0038.

Devillet, G., Serrano, T., Piscalho, I., Bastos, C., Duarte, E., & Fernandes, V. (2020). Os desafios da inclusão de estudantes com necessidades educativas especiais no Instituto Politécnico de SantarémRevista da UI_IPSantarém7(2), 115–117. https://doi.org/10.25746/ruiips.v7.i2.19304

Piscalho, I., Catela, D., Victorino, A. C., Cerekeira, B., Marques, N., Ferreira, R., & Dias, S. (2020). Técnica de controlo respiratório e a hiperatividade e défice de atenção: Um projeto numa escola do 2.º ciclo do ensino básicoRevista da UI_IPSantarém7(2), 86–91. https://doi.org/10.25746/ruiips.v7.i2.19291

Branco, N., & Cavadas, B. (2020). Estudo de aula interdisciplinar na formação de futuros professores de Matemática e Ciências Naturais no 2.º ciclo do ensino básicoQuadrante, 29(1), 159-183. https://quadrante.apm.pt/index.php/quadrante/article/view/540.